TOY-tiimissä on voimaa

Dialogi-ringissä parhaat ideat pulppuavat

TOY tekee päivästä värikkäämmän

kuva
kuva
kuva

Sastamalan koulutuskuntayhtymä

TOY syntyi IKATAssa

Sastamalan koulutuskuntayhtymän Luoteis-Pirkanmaan tulosyksikössä toimii Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos - IKATA. Täällä TOY-malli syntyi kysymyksistä, missä ja miten oman jutun kehittämisestä innostunut tai yrittäjäksi aikova opiskelija voi suorittaa työssäoppimisen? Miten yrittäjyyttä opitaan yhtä aikaa ja yhdessä ammatillisen oppimisen kanssa? Miten yrittäjyyden oppiminen tuodaan luontevaksi osaksi ammatillisen koulutuksen rakenteita?

   TERHI LEPPÄ - ensimmäinen TOY-valmentaja ja mallin kehittäjä

TOY-malli sai alkusysäyksensä yhden opiskelijan halukkuudesta tehdä työssä oppiminen yrittäjänä. Keväällä 2008 ensimmäinen IKATAn TOY-ryhmä pilotoi muutaman oppijan voimin ja toinen ryhmä polkaistiin käyntiin saman vuoden syksyllä. Ryhmiä valmensi Terhi Leppä apunaan Minna Erkko ja Maria Käkelä. Ryhmät ovat alusta saakka olleet monialaisia ja se on koettu rikkaudeksi. Alkuun ryhmissä oli vain 4-8 oppijaa, mutta pian ryhmät kasvoivat. Nyt ryhmässä on enimmillään jopa 25 opiskelijaa. TOY-ryhmiä käynnistyy säännöllisesti kolme vuosittain ja TOY:lle on muodostunut selkeä vuosirytmi. Malli on vakiinnuttanut toimintansa IKATAn sisällä. Vuosien aikana ryhmissä on tähän mennessä ollut  noin 250 opiskelijaa.

2010 vuonna TOY-mallin ympärille valmisteltiin Yrittäjyys ja verkostoituminen 10 opintoviikon laajuinen tutkinnon osa. IKATA voitti TOY-mallilla Yrittäjyysopetusmenetelmäkilpailun Kuopiossa Taitaja 2011-kisoissa.

TOY-malli IKATAssa

IKATAn TOY-ryhmissä on opiskelijoita useammalta eri ammattialalta. Opiskelijat liittyvät Taidosto osuuskuntaan, joka on IKATAn yrittäjyyden oppimisympäristö. TOYn aikana opiskelijat tekevät todellisia asiakastöitä. He hankkivat asiakkaat itse ja toimivat itsenäisen yrittäjän tavoin vastuullisesti.

Ryhmää valmentaa TOY-valmentaja, jolla on valmennuskokemusta ja yrittäjyyskasvatuksen menetelmäosaamista. Olennainen osa TOYta ovat opiskelijoiden ja valmentajan tapaamiset valmennuspäivissä. Lähtökohta oman yrityksen kehittämisessä on, että jokaisella on ryhmän tuki ja mahdollisuus jakaa ajatuksiaan tiimissä. Käytännön työn ja reflektoinnin vuorottelu syventävät oppimista ja asioiden sisäistämistä. Prosessin aikana jokainen laittaa itsensä likoon ja oppii tekemällä.

Moniammatillinen TOY-ryhmä kokoontuu jakson aikana 6 kertaa valmennuspäiviin. Yrittäjyyden oppimista tarkastellaan yhteisten teemojen kautta omiin projekteihin peilaten. Työtä ohjaa lisäksi työssäoppimisopettaja samalla tavalla kuin muitakin työssäoppijoita (IKATAssa 2h/vko). TOYssa suoritetaan sekä ammatillisia että yrittäjyyteen liittyviä opintoja ja näyttöjä. Suoritettavat opintokokonaisuudet määritellään jokaiselle yksilöllisesti. Palaute ja arviointi sisältyvät malliin luontevasti, sillä viimeisessä valmennuspäivässä synnytetään yrittäjän oma identiteetti tehtyjen projektien kautta. Tärkein palaute tulee tyytyväiseltä asiakkaalta. Palautetta saadaan myös TOY-valmentajalta ja ammattialan opettajalta. Lisäksi TOY-ryhmä antaa vertaispalautetta toinen toisilleen.