TOY-tiimissä on voimaa

Dialogi-ringissä parhaat ideat pulppuavat

TOY tekee päivästä värikkäämmän

kuva
kuva
kuva

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä

Vuonna 2009 kaikki alkoi, kun Jyväskylän ammattiopiston puuhanainen Satu Mursula kehitti ja uudelleen brändäsi Tiimimestarit-valmennusohjelmassa ammattiopiston yrittäjyysopintoja. Samalla vahvistui ajatus osuuskuntatoiminnasta ja Taitola osuuskunta perustettiin jouluna 2010. Seuraavana vuonna valmistui konkreettinen yrittäjyyden oppimisympäristö Sepän yrityspaja. Ammattiopiston malliin osuuskuntatoiminta istuu hyvin viimeiselle vuodelle ja niinpä siihen istutettiin TOY-malli. Ensimmäinen TOY-valmennus käynnistyi JAO:ssa 2011. Nyt ryhmiä on ollut jo useita ja toiminta jatkuu edelleen.

Tärkeiksi on koettu, että oppijoilla on joku yritysmalli, johon peilata TOY-valmennusta. TOY valmennus ajoittuu JAO:ssa 7 kuukauden jaksolle, yksi valmennuspäivä kuukaudessa. Tärkeää on rakentaa valmennus pitkälle aikavälille, sillä ryhmän kehittyminen on aina prosessi, joka sisältää jatkuvaa liikehdintää. TOY-tiimit koostuvat eri alan oppijoista ja moniosaajista, joilla työssäoppiminen heillä on eri aikaan ja joillakin aloilla myös erittäin lyhyt. Silloin valmennus integroidaan eri tutkinnon osiin. Sen tähden JAO:ssa on koettu tärkeäksi, että mukaan otetaan tiimioppimista ja tiimiyrittäjyyttä. Tulevaisuudessa alkaa kaksi ryhmää limittäin, jolloin tarvittaessa oppija pääsee korvaamaan eli "ristipölyttämään" toiseen ryhmään, jos ei pääse osallistumaan kaikkiin oman TOY-tiimin valmennuskertoihin. Oppijat ovat kokeneet tärkeiksi, että valmennukset järjestetään pois oppilaitoksesta ja että tiimissä on monenlaista osaamista.

TOY-tiimiläisten palautetta:

"Opettamisen pitäisi olla tämän tyyppistä." "Kiva, kun sai keskustella ja vaihtaa mielipiteitä" "Kiva, kun huomasi muutosta itsessä" "Asiat selkiytyivät" "Teemat haastavia, mutta opettavaisia" "Ajattelin, etten koskaan oikeasti yrittäjäksi, mutta nyt voisi sitä jopa ajatella" "Sain itsevarmutta ja uskoa itseen"

TOY-valmentaja Satu Mursulan mietteitä TOY-valmentajuudesta, oppimisesta ja TOY:n vaikutuksesta oppijoihin:

"TOY on vahvistanut edelleen tietoisuutta siitä, että tämän tyyppistä valmentamista tarvitaan enemmän integroituna opetukseen.Verkosto, jossa TOY-mallia on kehitetty sekä tiimioppimisen menetelmät, joita olen oppinut Tiimimestari-valmennuksen aikana, ovat muokanneet minua opettajana ja valmentajana. Innostavassa verkostossa saa uusia ajatuksia, näkökulmia ja ideoita oppimiseen. Olen itse helppo innostumaan ja innostamaan muita ja näen sen tosi tärkeänä piirteenä opettajalle ja valmentajalle.

TOY-mallissa opettajan "perinteinen" rooli muuttuu valmentavaan suuntaan. Se vaati vuorovaikutusta, dialogia ja yhteistoimintaa. Olen huomannut, että oppiminen saa ihan uuden merkityksen, kun se liitetään todelliseen tilanteeseen. Itse hankkimalla tietoa, ratkaisemalla todellisia ongelmia oppiminen on syvempää ja pitkäkestoisempaa. Vastuu oppimisesta siirtyy oppijalle. Se ei aina ole helppoa ja TOY-valmennusten alussa se voi näkyä hieman ihmetyksenä.

TOY-valmennusten kautta opiskelijat ovat saaneet rohkeutta, oppineet dialogia, ottaneet enemmän vastuuta oppimisesta sekä oppineet antamaan ja ottamaan palautetta. He ovat saaneet ymmärrystä siitä, mistä kaikesta yrittäjyys koostuu. Yrittäjyys voi olla muutakin kuin liiketoimintasuunnitelma. He ovat myös oppineet tavoittelemaan unelmia ja TOY:n kautta toimintaan on tullut enemmän tavoitteita. Oppiminen on myös sosiaalista, kun se tapahtuu yhdessä muiden kanssa."